Monday, July 16, 2007

Tau tak pe....

Salam,

Hujung minggu yang penuh dengan acara makan-makan :) bestttttttttttttttt!!!
Sabtu - bangun awal... sebab nak ke pasar, singgah breakfast dulu, isi perut dengan roti telur bawang + teh tarik... abang bulat dah makan mee goreng. Pasar pun tak banyak ikan... maklumlah cuaca kurang baik... laut begelora tidak selamat kepada bot-bot kecil :)

Beli ikan, ketam dan sayur, dan bunga kantan + daun kesum (macam nak buat laksa je ni...) tetiba... ada jemputan golf. He he he... abang bulat beli roti dan makan roti je, aku kenyang lagi...malam je la masak.

Petang ajak Mar*a pi beli durian... sebiji setengah makan, baki tu buat pengat. Nanti pi cari roti.

Malam buat ketam masak kicap, kacang buncis, dan acar limau (mak aku bagi) hmmm habislah nasi 2 pot... isk isk isk....

Ahad - Hari ni ada orang nak bakar ikan... aku masak sayur masak lemak pucuk paku, air asam untuk dicicah dengan ikan bakar tu... bakar ketam sekor... hah, jemput makan jangan malu-malu...
Lepas makan keluar pi ambik Na, di mai iring MB mesyuarat kat Tawa* dan LD, bawa pi pasar ikan kering... tolong belikan ikan, udang dll... biasalah nak tolong tawar menawar ON je... ke ke ke pening kepala budak yang jual tu... bawa pi pantai Tg Ar*, minum ABC yang kurenggg sedap... abang bulat minum jus nenas yang nampak kaw kaw... tapi tak berani nak minum... Na makan nasi goreng seafood.

4pm hantar dia ke airport.... kami singgah WM urut kaki.... tapi sebenarnya dua-dua tido... ke ke ke...tak la rasa sakit sangat.

Sampai rumah dah dekat 6pm... kejar Asar, lepas Maghrib ada kawan mai rumah hantar pekasam, ehhhh kena makan nasi le kan? Nasi t'hari banyak lagi.... panaskan, goreng pekasam, ada acar limau... hah...makan jangan malu-malu... kenyangnya... siap ada dessert pengat durian dan buah betik... sakan sakan... terus rasa berdosa sebab makan banyak, niat puasa sunat.

Pagi tadi bangun pukul 4am, sahur roti cicah pengat durian + milo panas... hujan pulak tu pagi tadi... wah berselera bersahur ke ke ke... jadinya hari ini kami dua orang pun berpuasa insyaAllah.

Hmmm apa kaitan tajuk dengan N3? Kalau makan banyak...sila la berpuasa... tau tak pe!!!

OK bye ........

~dariBMkeKK~

12 comments:

Mummy Rizq said...

lyn.. achik tak pernah buat ketam masak kicap.. cemana tu?

Yatie said...

eh, sama la mummy rizq .. tak penah masak ketam masak kicap .. cam pelik plak .. hehehe .. tapi tak kisah la masak apa pun, tak brape gemar sgt nak masak ketam .. kalau isi ketam mmg suka makan .. tapi kalau ketam sekor2 tuh alahai .. mmg tak sentuh laaa .. tak pandai nak makan .. hehhe ..

alinlai said...

senang je...
i. tumis bawang besar yang dihiris hiris
ii. masukkan ketam potong 2 (bila dah merah maksudnya dah masak)
iii. masukkan air asam jawa secukup rasa ( kalau nak berkuah letak banyak2, kalau nak kering sikit pun cukup)
iv. masukkan kicap + sos tiram
v. gula + garam secukup rasa
vi. angkat bila dah mendidih

Tadaaaaaaaa....siap le :)

alinlai said...

yatie,
sila la buat sedap tau ... ketam ni kena makan kat rumah baru best... kalau makan kat kedai memang la payah sikit :)

arianna adrizal said...

aduh.. lapa nyer bc entri neh. lama rupanya sy tak mkn nasi berlauk sesedap ittew. asik2 mkn pasta or ns goreng. da mcm dok negeri mat saleh.

alinlai said...

Anne,
ehhh awat dok makan nasi goreng dgn pasta je? jom pi pasar...kita beli ikan...ketam...udang dll kita masak nak? ke ke ke (macam le rumah dekat-dekat....)

Mama Risyiariana said...

ketam?????tetiba aku dok tebayang masak kemak cili padi ketam ngan nenas...apapun tetiba aku terasa lapo plak bila baca entri ko ni Alin....

alinlai said...

MR,
he he he...maknanya hang kena pi beli ketam... cepat pi tesco arau c'four cari ketam yang besaq2... buat masak lemak cili api perghhh sodap tu.

~ahni~ said...

Ha, tau tak pe... bulan ni dah masuk rejab, sunat berpuasa.

alinlai said...

ahni,
iye...sebab tu puasa isnin tu. 1 rejab kan? insyaAllah 15 rejab ni kita posa lagi...dpt awal tengah dan hujung pun OK la kan :)

simah said...

ceh... makan hang tak pernah habih... dah posa dah??? hehehe

alinlai said...

simah,
dah posa... insyaAllah akan posa lagi :)