Tuesday, January 03, 2006

New Year 2006....

Salam,

Alhamdulillah, dah masuk ke hari ke-3 2006, awal kami mai opis hari ni... bagus le start new year dengan punch card biru...tak tau le esok mcm mana plak he he...tapi esok ada kelas pagi, hah biru lagi le...baguihnya :)

Kelmarin pi kenduri kat Dewan MAKSAK, ok le...mkn sedap dan majlis pun teratur, makan nasi berlaukkan macam2...kenyang balik tido le...jadi dinosour dua-dua orang. Pagi ni kebanyakan newspaper war warkan pasal Teh Tarik bleh menyebabkan stroke...tapi yang aku nak pertikaikan (hmmm pertikaikan pakar...hebatnya aku...) Dr tu kata disebabkan penggunaan susu isian pekat yang banyak dlm teh tarik, tapi kalau kita minum Milo, Horlicks, Nescafe dll kat kedai pun susu tu juga yang mamak atau tokey kedai tu guna, tak mantap le isi dia, lain le kalau terbukti apabila teh bercampur dengan susu isian pekat akan menghasilkan sesuatu yang boleh membahayakan manusia baru le mantap skit....hmmm ntah le tepuk poket masing2 le...sebab biasanya kita nak bayar duit teh tarik tu ambik duit dari poket...argggg...yang pasti aku akan serba salah kalau nak order minuman lepas ni...alamak tak best le camni.

Pagi2 lagi ada lecturer PPIB contact aku pasal ada sorang student sini registered English class tapi tak pernah masuk kelas alasan...tak jumpa kelas, hmmm kenapa le students la ni tak pandai buat alasan...isk tak logik le dan tak bleh diterima akal. Jadi cadangan aku lepas dengar her explanation, give X senang cerita. Lepas letak telefon aku jadi pelik kenapa dia contact, kenapa tak contact TD je? Ntah2 aku ni TD kot kwang2 berangan je la..., tapi tak dapat disangkal kalau bab2 akademik ni aku boleh nak jawab sebab aku faham dan tak le payah sangat pun...dan aku perasan budak2 pun selalu gak dtg minta pandangan aku, kira aku world le juga dlm bidang ni...alhamdulillah, tak sia2 Kerajaan M'sia bayar duit gaji aku dlm RM.

Makin malas nak mengajar...tapi malas2 aku pun aku masih buat nota dll, prepare nice transperancies etc...I will make sure that all the students will be evaluated equally tadak le mcm sesetengah org tu ngaku rajin tapi hampeh...hmm siapa ye? ntah le aku tadak le nak tuduh sapa2...cuma kenkadang kat sini sesapa yang pintar pintas mengelat dapat je mcm2 kita yang ikut peraturan ni pi mai pi mai tang tu jugak...buhsan gua. Gua bosannnnnnnn!!!

Tak sangka dunia akademik mcm ni...dulu2 ingat senang je jadi lecturer ni, masuk kelas ngajar, bagi assignment, handle tutorials, grading... done! Rerupanya...indah khabar dari rupa...dengan buat semua keja2 kat atas tu, then once a while handle masalah students, dulu kat US tadak le nak jumpa lecturer saja2...kronik sangat baru le jumpa, kat sini arghhh sikit punya hal pun jumpa tak berdikari le diorang ni...manja sangat. Paling best masa kat ITM hmm tak payah le nak manja2...result hampeh je bye bye...masa 1st term ramai dlm kelas, 2nd term kurang skit, dah final term lagi le...graduation day...silap2 separuh kelas je yang grad. Sampai skrg aku respect sistem ITM (yang dulu2) peluang cuma diberikan kepada mereka yang benar2 pandai merebut peluang dan menggunakan peluang. Budak2 pun tak leka...sebab kalau leka tanggung le akibatnya...kat sini hmmm maleh nak citer...diam2 je la...

Abang Bulat called, nak pi mkn dia pun lapaq...biasa le kalau dah breakfast awal, lunch pun awal le...nanti dinner pun awal juga, tak pe janji jgn makan2 lagi bila dah mlm...diet le skit...dah tua2 ni.

Eiii tak sabar nak balik kampung weekend ni, dah lama aku tak balik BM. Tapi aku berjanji tahun 2006 ni selang 2 bulan nak balik kalau abg bulat busy aku balik sorang...kejap pun tak pe...lawat mak abah. Dah tua2 ni baru terasa rindu dengan kampung halaman...dulu muda2 berjalan sana sini tak teringat sangat pun. Beberapa kali raya kat US tak sedih pun, tapi 1st time raya kat Sabah aku sedih sangat...tapi dlm hati le...

Better stop here...dah pening sebab lama sangat ngadap komputer ni, ok nanti kalau ada idea sambung lagi wachaaaa!!!!

~dariBMkeKK~

No comments: