Tuesday, March 11, 2008

Mari mengaudit....

Salam,

Isu panas sekarang ni mestilah PRU 12 kan? Malaysia ni bukan saja pernah kena tsunami, tsumawi ... tsunami politik pun dah kena. Ambil iktibar... zaman IT ni balasan bukan kredit lagi... tapi secara TUNAI. Kerajaan kena audit kenapa jadi macam tu, lepas tu sila buat pembaikan. Dengar juga suara rakyat... ada isu yang tidak relevan untuk diperjuangkan. Jangan hanya mendengar nasihat individu tertentu... demokrasi perlu dilaksanakan semula, jangan cuba menjajah minda melalui media, bahaya ooo....

Aku beria buat N3 kelmarin... ntah apa kes, hilang plak... teruslah tadak idea.

Hari ni bersemangat aku nak pi taklimat audit... habiskan kelas awal...rupanya taklimat tu pukul 10am kwang kwang kwang... memanglah habis kuliah...tutorial je tak buat. Bagi tajuk untuk dibincang je. Apa bleh buat silap baca memo. Esok kami kena audit... masalahnya tatau sapa yang kena audit. Layan je la... malas nak fikir.

Mak mentua dan bapa mentua ada kat rumah, ahad petang pi ambik kat Ran*u. Lama tak berjalan jauh ... semenjak accident tu abang bulat jadi fobia nak memandu jauh-jauh...aku, tak fobia pun ntah la macam tadak perasaan plak aku ni. Malam tadi abang bulat bawa mak dia pi jumpa doktor... check darah tinggi, kencing manis... semua naik. Masalahnya mak tu tak pantang ... dia jenis pantang jumpa ke ke ke... aku tak komen la sebab sat lagi kecik hati plak... kita ni menantu je, kalau orang nak bercerita aku dengar, kalau tidak tak la nak tanya apa-apa. Nanti niat kita bertanya je, dia ingat kita busy body ka apa ka... uiskkk tak pa la.

Ke ke ke.... aku dengan mertua tak pandai nak sembang sakan... sebabnya dia macam tadak idea nak sembang, aku pun tadak le juga. Yang aku perasan adik-adik ipar aku pun tak la bersembang sakan dengan mak depa. Tapi kalau aku dengan mak dan sedara mara sembang macam nak pecah rumah. Yang boleh bagi bising kat rumah mertua aku tu kalau ada cucu-cucu kalau tidak sunyi je. Tapi kalau kat rumah aku... tadak budak-budak pun riuh rendah...ada kanak-kanak ribena yang tak makan saman tu lagi riuh rendah macam tongkang pecah ... beza sungguh. Budak-budak memainkan peranan la kat rumah depa untuk memeriahkan suasana... tapi kalau tak rumah aku... semua memainkan peranan...

Ingat lagi dulu-dulu kalau balik kampung, aku dengan 2 orang adik lagi... bersembang non-stop tak kira la pagi, petang, siang, malam... selalunya mak dengan abah terjaga tido petang-petang ingat ada orang mai rumah... sedangkan kami 2,3 orang je dok bersembang. Ntah apa-apa la... agaknya pening kepala depa... ada la budak 3 orang ni dok gebang tak habis-habis. Sampai la ni... sama je... ada saja topik merapu kami... talkative la kekonon kwang kwang kwang layannnnnnnnnnnn!!!

Rasanya dulu-dulu abang bulat macam terkejut gak...tapi la ni dia pun macam sama je cehhh!!!

Mak mentua mai dengan pakcik [bapa mentua tiri], ntah kenapa pakcik ni macam lain sikit kali ni. Agaknya lama dok berkempen kot... pening kepala gamaknya. Ni dialog aku dengan pakcik masa minum petang ahad...


Pakcik (PC) : Mesti takutkan kalau kena tinggal sorang-sorang....


Aku: Tak lah... nak takut apa, duduk le dediam dalam rumah...


PC: Ehhh mestilah takut ni rumah besar...


Aku: Isk tak la... rumah saya kat kampung pun besar gak, dah biasa pun duduk rumah besar-besar ni....


PC: ....terkedu terus diam


ke ke ke....riak tak? Aku dah boring sebab dok paksa aku cakap takut apa kes... kalau aku takut buat apa beli rumah macam tu, ingat rumah tu duit anak depa sorang ke? Aku buat dek je... abang bulat pun muka serius tak terkata apa.
Ok layannnnnnnnnnnnn!!!

~dariBMkeKK~

8 comments:

nawalraudhah said...

Salam...

dah lama tak ke sini...

mmg hangat skrg ni dgn PRU 12...

sama la dgn saya...dgn mak mentua kurang bersembang...sebab susah skit nak faham dialek pantai timur ni...:)

Alinlai said...

nawal,
ehh dah lepas pantang ke? Nanti pi jgk 'rumah' :) saya ni lagi haru, duduk KK dah lama tapi nak cakap slang sini tak berapa nak pandai le... sikit2 tu boleh le... tapi silap2 jadi slang Indon kwang kwang kwang

AppleB said...

aku pun selalu bisu kelu je kalo balik kg laki. MIL / FIL aku pun sama kelu. So rumah sunyi je la. dan aku pun bukanlah peramah sgt kot ahahhahaah.

bawak2 la belajar cakap sabah. jgn plak slang indon yg ko taramkan akakkakaakkaka.

sanang saja bah ckp sabah. kau hantam saja! :P

Anonymous said...

last last baru aku terjumpa gambaq rumah hang...

cehhhhh... rumah 3 tingkat sious! jeles aku... gamaknya rumah hang satu tingkat aja tu sebesaq satu apt aku ni!

wei..sofa dah beli?

.pak mentua tiri hang ingat sebab badan hang kecik... tahap keberanian hang pun sikit kot... pandai hang jawab heheh aku bangga ngan hang! way to go pal!

Alinlai said...

apple,
ke ke ke...lidah ku kelu kalau nak cakap slang sini... lagi pun kenkawan sini cakap utara dengan aku, so tadak hal la. Tak pe tu small matter tu :)

simah,
sofa dah beli...tadak la grand sangat sempoi2 je, barang2 dlm rumah pun main beli sesedap rasa tadak tema apa pun... nanti2 le segala tema tu...beli yang basic dulu. Itulah pasal...depa ni suka jugde org berdasarkan saiz... sabaq sabaq...

Anonymous said...

apple,
ke ke ke...lidah ku kelu kalau nak cakap slang sini... lagi pun kenkawan sini cakap utara dengan aku, so tadak hal la. Tak pe tu small matter tu :)

simah,
sofa dah beli...tadak la grand sangat sempoi2 je, barang2 dlm rumah pun main beli sesedap rasa tadak tema apa pun... nanti2 le segala tema tu...beli yang basic dulu. Itulah pasal...depa ni suka jugde org berdasarkan saiz... sabaq sabaq...

KV said...

hik hik..layannnn je alin.
Kv pun ngan mil ak sembang. Tak dak idea. Kes kes kes

Alinlai said...

KV,
hmmm agaknya blogger ni ada satu pesen kot, tak pandai sembang dgn MIL kwang kwang kwang...layannnnnn!!!